Monday, July 3, 2017

APA ITU KEGUGURAN?

salam semua.

kak amy bersiaran lagi.

kali ni kak amy nak share berkenaan keguguran atau istilah english nya abortion @ miscarriage.

secara jujurnya, kak amy tidak pernah mengalami keguguran. alhamdulillah ketiga-tiga kandungan sebelum ini dipermudahkan Allah. cuma ada beberapa ujian kecil yang berjaya ditempuhi sepanjang 3 kali mengandung.

berbalik kepada keguguran, ianya bermaksud menamatkan kandungan samada secara perubatan atau secara pembedahan dengan cara mengeluarkan fetus (benih kandungan) dari rahim sebelum sempat kandungan itu survive di luar rahim.

"Abortion is the ending of pregnancy by removing a fetus or embyro before it can survive outside the uterus"

korang tahu tak? terdapat beberapa jenis keguguran yang di klasifikasi dalam ilmu perubatan.

jom kita tinjau satu-satu ya.

1) threatened abortion

Threatened abortion atau bahasa melayunya ancaman keguguran.
Merupakan sebarang pendarahan daripada vagina sepanjang 20 minggu pertama kandungan.
Perkembangan kandungan adalah normal walaupun si ibu mengalami pendarahan daripada vagina.
Bukaan serviks biasanya tertutup.
Pemeriksaan ultrasound adalah normal, bayi bersesuaian dengan saiz semasa kandungan, dan jika kandungan melebihi 6-8 minggu, degupan jantung bayi dapat dilihat dengan jelas.

2) inevitable abortion

Jika tidak dibendung dan dijaga dari awal, threatened abortion akan berlanjutan menjadi inevitable abortion- keguguran yang tidak dapat dielakkan.
Bukaan serviks akan terbuka.
Kebiasaannya sakit dan pendarahan akan bertambah teruk sehinggalah berlakunya keguguran bayi.

3) complete abortion

Complete abortion atau keguguran sepenuhnya adalah keguguran bilamana janin dan juga plasenta keluar sepenuhnya.
Bukaan serviks akan kembali tertutup.
Pendarahan melalui vagina pula adalah minima selepas berlakunya complete abortion.
Ujian ultrasound kebiasaannya menunjukkan saiz uterus yang kembali kepada saiz sebelum mengandung dan tiada kantung dan juga bayi kelihatan.

4) incomplete abortion

Incomplete abortion atau keguguran tidak lengkap - kebiasaannya POC (product of conception) masih lagi berada di dalam rahim dan tidak dikeluarkan semuanya.
Sakit dan juga pendarahan masih berlaku.
Bukaan serviks masih terbuka.
Ujian ultrasound kebiasaannya menunjukkan dinding rahim masih lagi tebal (>5mm).
Kemungkinan memerlukan bantuan perubatan atau kaedah surgeri (ERPOC) jika kesemua POC tidak berjaya keluar dengan sendiri.

5) septic abortion

Ianya dinamakan septic abortion apabila berlakunya jangkitan kuman atau infection ketika keguguran.
Selain pendarahan dan sakit perut, ibu juga kebiasaannya akan demam, keletihan dan mengeuarkan cecair vagina yang kurang menyenangkan baunya.
Jenis keguguran ini biasanya mengancam nyawa jika tidak diubati segera.
Kebiasaannya rawatan yang diberikan adalah antibiotik dan juga mengeluarkan semua POC yang masih ada di dalam rahim ibu.



6) missed abortion

Kebiasaannya penurunan paras hormon HCG dan juga pemeriksaan ultrasound boleh memberi diagnosa missed abortion.
Pemeriksaan ultrasound kebiasaannya menunjukkan bayi lebih kecik dari saiz kandungn semasa yang sepatutnya, tiada degupan jantung bayi atau tiada pergerakan bayi, dan kantung telah meleper.
Ibu-ibu yang mengalami missed abortion ini boleh diberikan peluang (kebiasaannya 2 minggu) untuk melahirkan sendiri POC secara natural.
Namun, jika tiada kelahiran natural berlaku, ibu-ibu dikehendaki ke hospital terdekat untuk dibantu secara perubatan dan juga surgeri. 


jelas tak penerangan kak amy?

kalau ada apa-apa soalan jangan segan silu bertanya ya.

suplemen shaklee apa yang digalakkan untuk diambil bagi ikhtiar mengelakkan berlakunya keguguran?

kak amy selalu sarankan kepada ibu-ibu untuk mengambil complete prenatal set untuk mendapatkan kehamilan yang sihat disamping memberi tenaga kepada bakal-bakal ibu.

apa yang ada dalam set prenatal ini?

terdapat 6 jenis suplemen yang disarankan.

Vitalea iron formula - multivitamin dengan tambahan zat besi penting untuk memberi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh ibu-ibu hamil dan juga bayi dalam kandungan. kekurangan zat besi boleh menyebabkan berlakunya anemia iaitu kekurangan hemoglobin ketika mengandung. kekurangan hemoglobin yang serius akan menyebabkan tumbesaran bayi di dalam kandungan terganggu.

omegaguard - suplemen omega-3 ini adalah penting untuk perkembangan otak bayi yang sihat.

B-complex - kombinasi 8 jenis vitamin B ini sangat kritikal untuk membantu membentukan sistem saraf bayi terutamanya di awal kandungan. ia juga penting sebagai ikhtiar mengelak berlakunya anemia ketika mengandung di kalangan ibu-ibu hamil.

Vitamin C SR - berkepentingan menyokong pertumbuhan bayi dan kesihatan ibu secara general. ianya juga didatangkan khas dalam dos 500mg dan mempunyai teknologi slow release (SR) dimana vitamin c ini dilepaskan ke dalam darah secara perlahan-lahan selama 5 jam.

ESP Soy Protein Isolate Powder - saya sangat suka menyarankan serbuk soya ESP ini kerana ianya kaya dengan sumber protein tumbuhan yang sihat untuk membantu menguatkan rahim, di samping memberi tenaga kepada ibu-ibu hamil.

Ostematrix - suplemen kalsium ini membantu membekalkan kalsium yang mencukupi untuk tumbesaran bayi di dalam kandungan. perasan tak ada sesetengah ibu hamil mengalami masalah cramp kaki, gigi rapuh dan lenguh-lenguh badan? kebiasaannya adalah asbab tidak cukup kalsium untuk pembesaran bayi, jadi badan akan bertindak menarik kalsium yang ada di dalam tubuh ibu untuk disalurkan kepada bayi. 

sape nak mengandung dalam keadaan tak sihat kan?

ibu-ibu hamil juga berhak sihat dan ceria seperti sebelum kehamilan. suka kak amy nak ingatkan korang bahawa kehamilan merupakan perubahan fisiologi yang normal. ianya bukan sejenis penyakit tau!

jom hamil secara sihat bersama shaklee!

contact kak amy untuk penerangan lanjut.

Kak Amy
017-9069616
www.myjurnalsihat.blogspot.com


No comments:

Post a Comment