Friday, September 15, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 27 - DAY 37

Tarikh : 5/9/2017 - 14/9/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak Amy bersiaran secara kumulatif dari bumi Makkah Al Mukarramah.

kenapa kumulatif?

sebab aktiviti yang kak amy lakukan hari2 adalah more or less the same.

selepas selesai urusan haji, rutin harian kak amy bermula seawal 2.30pagi. bangun awal sebab nak berebut turn bilik air. hehe. kak amy share bilik  dengan 4 lagi jemaah haji. kesemua kami biasanya akan bangun sebelum subuh. jadi the 1st to use toilet mesti bangun awal sekitar jam 2.30pagi supaya semuanya boleh bersiap2 sebelum azan subuh berkumandang.

sekitar jam 3.15pagi, kak amy dan suami dah menapak ke masjidil haram. jarak perjalanan hampir 1 kilometer dan berbukit bukau dari hotel kami.

ujian & cabaran?

ha'ah memang betul bila disebut part jarak dan perjalanan kami ke masjidil haram. kami golongan yang agak muda terasa penat, apatah lagi yang agak senior, bertongkat, berkerusi roda bagai, kan? pengajaran kat sini, jangan la korang lepaskan parents korang yang agak berusia dan tidak mampu untuk berdikari untuk menunaikan haji sorang2 atau berdua (sekiranya both ibu ayah memang uzur). sangat banyak contoh yang kak amy tengok jemaah2 haji berusia yang datang berseorangan atau berdua (suami isteri yang uzur) yang tidak mampu untuk beribadah dan memaksimakan peluang yang ada di Tanah Haram. malah ada suami isteri yang dimasukkan ke hospital secara berjemaah tau!

selesai subuh sekitar jam 5pagi, kami akan merayap mecari makanan. jika berkehendakkan sarapan ala2 malaysia, terpaksa la berjalan balik seawal mungkin selepas subuh untuk menapak ke pintu masuk maktab 87 rehab janadriah (jarak 80m dari maktab 78, maktab kami). di situ, terdapat golongan Pattani yang telah mendapat kerakyatan Saudi menjual sarapan ala-ala malaysia dari nasi lemak, laksam, nasi himpit sambal hitam, pulut nyior ikan kering sehinggalah ke donut karipap dan kuih tradisional lain.

kalo nak bersarapan ala2 western atau timur tengah, kebiasaannya kami akan keluar lewat daripada masjidil haram, sekitar jam 6 atau 6.30pagi kerana sarapan2 western @ timur tengah  ini senang didapati di sekitar masjidil haram.

selepas sarapan, kami akan pulang ke hotel untuk berehat. ada kalanya, pihak TH ada membuat taklimat sekitar jam 9pagi di lobi hotel. seboleh-bolehnya korang jangan terlepas taklimat oleh pihak TH ni sebab banyak input yang pihak TH akan berikan ketika taklimat ini.

Ada juga ketika tiada apa-apa aktiviti di hotel, kami stay sahaja di masjidil haram sehingga waktu zohor. habis sembahyang zohor, kami terus balik ke hotel. waktu zohor adalah waktu panas terik. suhu biasanya menghampiri 50'C. jadi memang kak amy dan suami akan terus straight balik hotel sahaja, tak singgah di mana-mana memandangkan suhu yang tinggi.

sebelum asar, kami menapak lagi ke masjidil haram kira2 pkl 3.00ptg. berbeza crowd di masjidil haram sebelum dan selepas masyair. sebelum masyair, pkl 3ptg, hampir kesemua pintu masjidil haram telah ditutup dan dikawal rapi oleh pihak polis masjid. nak solat di dataran time zohor dan asar memang idak lerr..panas ketit ketit orang tranung cakap hihi. selepas masyair, crowd makin berkurang di mekah. ada yang telah pulang ke tanah air, ada juga yang mula berangkat ke madinah menziarahi junjungan besar Nabi Muhammad SAW. jadi selepas masyair, pintu masjidil haram memang lewat ditutup. 15 minit sebelum waktu solat fardhu pon masih dibenarkan masuk ke masjidil haram.

kebiasaannya, kami akan stay di masjidil haram sehingga waktu isya'. selepas isya' kak amy dan en suami mula menapak mencari dinner. akhir2 ini, kami agak jemu dengan masakan yang dibekalkan oleh pihak TH. dah hampir sebulan ulang makanan yang sama. jadi kami decide untuk tidak ambil makanan yang dibekalkan, takut membazir tak makan. dinner kami biasanya samada beli di luar makanan pak arab atau western atau sekadar maggi cup indomie perisa kari, ayam, daging dan sayur. en suami pulak semenjak dua menjak ni asyik mencari air kelapa kotak. hampir setiap hari mesti singgah di mana-mana supermarket on the way balik ke hotel untuk membeli air kelapa. natural and tasty juice for hydration with minerals and vits ,kan?

itulah serba sedikit rutin harian kami ketika di mekah selepas hari masyair. semoga perkongsian pengalaman ini memberi manfaat untuk korang yang bakal menunaikan haji pada musim-musim akan datang.


No comments:

Post a Comment