Saturday, August 19, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 10



TARIKH : 19/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak Amy bersiaran lagi.

Dugaan hari ini. Seawal pagi, mr hubby complaint sakit perut memulas. Ulang alik tandas berkali2. Demamnya tidak. Jadi kak amy diagnos sendiri as AGE atau acute gastrointestinal enteritis.

Alkisahnya semalam mr hubby membeli makanan di kedai makan di Hilton. Nasi beriani lauk ayam yang dimasak bersama-sama nasi. Kak amy ada rasa jugak secubit ayam. So far ok. Selebihnya kak amy makan makanan yang dibekalkan pihak tabung haji pada malam itu.

Asalnya kami dah bertapak ke masjidil haram jam 3.30pagi. Dalam 20m keluar dari hotel, tetiba mr hubby bagitau perutnya memulas seperti orang nak beranak (padahal dia tak pernah beranak pun hahaha). Kami kemudiannya patah balik ke hotel dan bersolat di masjid berhampiran sahaja.

Sakit perut mr hubby berlarutan sehingga ke malam. Diarrhea 11 kali, muntah 1 kali. Selain subuh berjemaah di Masjid Bin Laden, mr hubby bersolat di bilik sahaja.

Selepas balik bersolat jemaah zohor di Masjid Bin Laden, mr hubby call minta tolong ke klinik ambilkan ubat. Menyerah jugak akhirnya. Sejak dari awal pagi lagi kak amy nasihatkan suruh makan ubat, tapi kekal jugak nak bertahan dengan simptom sakit perut tu. Nasib la hydration masih ok. Kalo x, kat bilik pun kat bilik la i drip kan u haaa...penakut betul dengan jarum. Nama je laki doktor.huhu.

Dugaan besar mr hubby sepanjang 10 hari berada di mekah adalah bab makanan. Dia pantang nampak makanan especially yang arab2 style. Memang confirm beli dan makan. Makan bukan sikit. Sebungkus 10 riyal makan sorang. Kalo level kak amy, sebungkus tu kenyang untuk 3 orang makan =)

Tidak dinafikan di mekah ini agak banyak choices of food yang kena dengan selera makan kami. Semua makanan nampak sedap dan menyelerakan. Tambah2 lagi bila kami jumoa foodcourt yang selesa attached dengan hilton hotel di jabal omar. Makin menjadi2 craving towards food. Lepas isya' je, terus menapak ke foodcourt ni hihi.

Korang yang nak datang sini tak yah risau pasal makanan tau! Bukan takat western arabian food yang ada, traditional malay food pon bersepah bak hang...hatta budu ikan kering pun boleh dapat tau di mekah! Jadi xyah la korang berat2 angkut beg yang sarat dengan makanan k. Nak angkut kurma air zam2 bawak balik takpe la nanti 😊



Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment