Wednesday, August 23, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 14


TARIKH : 23/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Pagini kami decide nak ke masjidilharam awal. Seawal jam 9pagi dah menapak dah ke sana.

Sebenarnya kami plan nak gi safwa hotel, di bawahnya ada banyak kedai2 menjual pelbagai barangan dan juga supermarket ala2 aeon.

Niat di hati nak membeli 2 helai jubah yang dipesan oleh ibu saudara dan staff di tempat kerja. Walaupun banyak kedai menjual pelbagai jenis jubah di sana, namun kak amy dan mr hubby tidak tertarik untuk masuk ke dalam kedai2 tersebut.

Kami akhirnya masuk ke supermarket, mr hubby membeli air kotak kelapa, kak amy selesa dengan susu berperisa vanilla berharga 1 riyal.

Pada kak amy, susu di sini agak murah berbanding di malaysia. Fresh milk 800ml berharga hanya 3 riyal. Bagi peminat susu tegar macam kak amy, susu setiap harini is a must!

Keluar dari supermarket, kami ke kedai buku, membeli buku 'Islamic Medicine The Key To A Better Life' keluaran Darussalam berharga 60 riyal. Agak menarik kupasan ayat2 al-Quran dan hadis yang ditulis bersama ubatan tradisional serta clinicalnya.

Jam 11.15 pagi, kami bergegas ke masjidilharam untuk menunaikan solat zohor. Zohor sebenarnya masuk pada jam 12.23tghari. Tetapi sejam sebelum masuk waktu solat fardhu, kebanyakan gates masuk ke masjidil haram telah ditutup. Jadi para jemaah terpaksa bersesak2 untuk masuk ke mana2 pintu yang masih dibuka.

Dah masuk ke dalam masjid, cabaran pula mencari tempat untuk bersembahyang memandangkan hampir kesemua tempat telah penuh dan jemaah dipaksa naik ke atas bumbung untuk berjemaah. Zohor equal to tengahari equal to panas lit2 suhu melebihi 40'C. Dah nama bumbung memang takde atap zink la sebagai peneduh huhu.

Pengajarannya, datang lah awal ke masjidil haram sekurang2nya 1 jam 30minit sebelum setiap solat waktu. 1 jam 30 minit tu dah sampai ke masjidil haram tau.Jangan baru nak gerak dari hotel!

Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment