Wednesday, August 30, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 21

TARIKH : 30/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Hari yang ditunggu-tunggu oleh para jemaah.

Kami di muassasah telah dijadualkan untuk berangkat sehari lebih awal ke Padang Arafah. Ada juga di kalangan jemaah haji yang datang dengan pakej bertolak esoknya dan ada juga kumpulan pakej yang bermalam di mina dulu pada malam ni sebelum bertolak ke arafah pada esok harinya.

Sebelum itu, kak amy nak maklum kepada korang bahawa padang arafah ni terletak di tanah halal tau! Jadi larangan2 khusus berkenaan tanah haram seperti memetik daun pokok, mematahkan ranting pokok dan lain2 boleh dilakukan di sini walaupun dalam keadaan berihram.

Sebetulnya mengikut jadual yang diberi oleh pihak muassasah kepada tabung haji, group pertama dari maktab kami sepatutnya bertolak pada jam 9pagi. Namun atas asbab yang tidak dapat dielakkan, trip pertama bermula jam 2petang. Padahal group yang trip pertama tersebut telah menunggu di lobi seawal jam 8.30pagi lagi.

Menambahkan lagi dugaan, maktab kami tidak disediakan makanan tengahari dan makan malam di hotel. Makan tengahari dan malam kami disediakan oleh pihak muassasah di arafah. Korang kena ingat tau, rata2 jemaah haji yang datang menunaian haji ada yang berusia dan ada juga yang berpenyakit.

Period tanpa makanan lebih kurang 6 jam sudah cukup untuk menyebabkan pakcik makcik diabetes mengalami hypoglycemia. Masing2 dah berpeluh2 dan menggeletar. Ada yang datang berkumpulan, kami nasihatkan salah seorang yang sihat keluar mencari nasi arab atau makanan di sekitar hotel. Ada yang terus bukak bekalan makanan untuk ke arafah, ber'maggi2'an sambil mencicah biskut kering dengan teh atau kopi di lobi hotel.

Bas sampai, berdessup para jemaah bangun. Para petugas dan sahabat maktab membahagikan tag2 nombor bas kepada para jemaah. Mereka menaiki bas mengikut giliran nombor bas yang diberi. Maktab kak amy ada 29 buah bas kesemuanya yang digunakan untuk mengangkut para jemaah ke padang arafah.

Tidak dilupa juga kak amy bekalkan kepada sahabat maktab yang menaiki bas pertama dengan gula2, andai kata makcik pakcik hypo di dalam bas, boleh terus diberi gula2 tersebut sebagai rawatan awal.

Kak amy terpisah dengan mr hubby. Mr hubby menaiki bas nombor 5 pada jam 3ptg sementara kak amy menaiki bas paling akhir, bas yang dikhaskan untuk jemaah2 haji yang mengalami sakit2 tertentu dan uzur fizikal seperti post myocardial infarction (post bypass surgery) on walking frame, a few jemaah haji with wheel chairs due to physical limitation dan sebagainya. Bas kak amy bertolak pada jam 9 malam hari yang sama.

Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment