Monday, August 28, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 19

TARIKH : 28/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Bersempena hari wuquf yang berbaki 2 hari lagi (wuquf pada 31/8/2017), kak amy nak share berkenaan dengan kasut dan selipar.

Since nanti untuk tujuan melontar, jemaah haji perlu berjalan 2km pergi melontar dan 1.5km balik ke khemah masing2, maka pihak tabung haji menasihatkan agar jemaah mencari kasut atau selipar yabg sesuai dan selesa untuk perjalanan jauh itu.

Rumates kak amy ada yang keluar mencari kasut untuk tujuan itu. Alhamdulillah jumpa jugak mereka dengan kasut yang sesuai.

Bagi pihak jemaah perempuan, kasut dan sepatu tidak terlalu bersyarat ketika di dalam ihram. Janji menutupi aurat (memang jemaah haji berstokin) dan selesa dipakai.

Bagi jemaah lelaki pulak, mereka diwajibkan memakai selipar yang menampakkan kelima2 jari kaki. Sebarang selipar yang tidak menepati kriteria tersebut perlu ditukar segera sebelum berniat ihram haji/umrah.

Nasihat kak amy, beli siap2 kasut yang selesa dipakai di malaysia lagi. Kalo boleh pakai dulu kasut tersebut di malaysia bagi menyesuaikan kaki kita dengan kasut tersebut.

Harga kasut?

Terpulang pada anda. Boleh tepuk poket masing2 bertanya berapa anggaran harga kasut yang mampu dibeli. Janji syaratnya adalah SELESA.

Cerita pencarian kasut kak amy bermul di butik carlo rino. Masa tu ada promosi beli 2 pasang dengan harga rm99. Jadi kak amy grab la sepasang kasut heels untuk  gi kerja dan sepasang flat shoes, cadangan untuk digunakan di mekah nanti.

Flat shoes tu kak amy pakai dulu untuk ke mall dan sebagainya. Tak sampai sebulan, tapaknya dah tercabut. Belakang kaki kak amy pun sedikit melecet sebab kasutnya agak keras.

Nampak ketidaksesuaian di situ, kak amy decide untuk mencari kasut lain untuk dibawa ke mekah. Jumpa, berkenan, test selesa dan terus beli (sebenar angkat letak angkat letak jugak sbb jarang bebeno kak amy beli kasut lebih dari rm100 sepasang😅).

Alhamdulillah kak amy pakai di malaysia dan sememangnya sgt selesa. Part ni terpaksa 'alah membeli menang memakai' huhu. Selalunya prinsip yang kak amy pegang adalah 'menang membeli menang memakai'.

So nanti korang nak datang sini buat haji, beli kasut yang sesuai ye! Untuk tawaf dan saie tak perlu berkasut tau sbb dalam kawasan masjid.


Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment