Thursday, August 24, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 15


TARIKH : 24/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Isu kalini berkenaan RAPATKAN SAF.

Korang selalu tak dengar di masjid/surau setiap kali nak solat fardhu, imam mesti akan bagitau supaya rapatkan saf. Kalo tak agitau pun, jemaah dengan sendirinya akan merapatkan saf sesama sendiri.

Rapatkan saf ini sebenarnya lambang penyatuan ummat Islam. Orang2 tua selalu cakap kalo saf renggang2 nanti syaitan ade kat tengah2.huhu.

Di masjidil haram, memang sangat ramai jemaah berjemaah setiap kali solat fardhu. Di dalam mahupun di luar kawasan dataran masjidil haram, pihak arab saudi telah menetapkan sesetengah kawasan untuk jemaah lelaki dan sesetengah kawasan untuk jemaah wanita. Jadi jemaah2 tidak boleh duduk sewenang2nya suami isteri untuk sembahyang fardhu bersama.

Sesetengah jemaah faham berkenaan isu rapatkan saf ini. Jadi apabila mereka bangun untuk solat fardhu ketika iqamat dilaungkan, mereka dengan sendirinya memperbetulkan saf masing2 bagi membolehkan jemaah lain memenuhi ruang yang masih lompong.

Namun ada juga segelintir jemaah dari pelbagai negara termasuk Malaysia sendiri mengamalkan sistem RAPATKAN SEJADAH, bukan rapatkan saf.

Korang faham tak bila sistem rapatkan sejadah diamalkan, masih terdapat banyak ruang lompong yang boleh diisi oleh jemaah lain. Ini berikutan sejadah masing2 sangat lebar dan boleh buat selimut tebalnya huhu. Bila ada jemaah yang cuba mencelah, terus dihambatnya. Sadis rasa bila tengok situasi begini.

Yelah sejadah mahal,kan? Tak boleh share dengan sape2. Lagipun sejadah baru beli kat Mekah tu. Lagi lah tak boleh share 😂 .

Rata-rata yang mengamalkan sistem rapatkan sejadah ini adalah jemaah yang agak berusia. Bila ditegur, takut dikatakan biadap. Last2 biarkan je sambil berdoa supaya Allah bagi petunjuk. Mungkin itu yang makcik2 praktis di surau/masjid di Malaysia. Harapnya selepas balik dari tunaikan haji, adalah perubahan yang makcik2 ni buat di kampung halaman masing2.

Korang nanti pesan kat mak ayah dan diri sendiri tau. Sentiasa amalkan rapatkan saf, bukannya rapatkan sejadah!



Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment