Sunday, August 13, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 4


TARIKH : 13/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Hari ini kak amy nak share sikit tips berkenaan penggunaan handphone dan line2 telefon yang ditawarkan di sini setakat yang kak amy tahu. Kepada sesiapa yang nak berkongsi atau lebih tahu dari kak amy, mungkin boleh ditambah di ruangan komen untuk perkongsian dan kebaikan bersama.

Semasa lapor diri di hotel tabung haji kuala terengganu, kami dibekalkan dengan satu simkad dari syarikat mobily. Sesampai sahaja di jeddah, kami terus ke kiosk mobily untuk mengaktifkan simkad tersebut tetapi gagal. Jadi kami decide untuk membeli simkad sesampainya di mekah.

Di mekah, terdapat 1 kiosk syarikat STC yang disediakan oleh pihak tabung haji. Jadi kami decide untuk register di situ sahaja. Simcard registration di mekah memerlukan setiap pemilik simkad didaftarkan pasportnya, disahkan dengan fingerprint masing-masing dan akhirnya baru boleh diaktifkan.

Untuk simkad STC, harga untuk membeli simkad tersebut adalah 30 riyal, dengan 25 riyal kredit di dalamnya.

Kebanyakan makcik2 dan pakcik yang datang ke sini, memang tak tahu caranya. Ditambah lagi dengan percakapan ayam itik antara jemaah haji malaysia dan penjual simkad tersebut bertambah sukar terutamanya kepada kami golongan first time user.

Berikut kak amy kongsikan tips2 yang boleh di apply oleh anak2 di malaysia sebelum ibubapa bertolak ke mekah atau madinah ;

1) Jangan tukar handphone ibu ayah last minute.

Part ni memang betul sebab kebanyakkan makcik2 dan pakcik2 yang kak amy jumpa rata2nya menggunakan henset canggih android. Malangnya mereka tak tau pun macam mana nak operate dan guna henset tersebut. Katanya di malaysia, makcik pakcik guna henset petik2 (henset nokia 3310 fan seumpama waktu dengannya) sahaja. Tapi bila datang ke mekah, anak2 tukarkan henset last minute dengan alasan senang nak whatsapp hantar gambar semua. Mak ayah awak tak pandai nak angkat call pon abang kakak ooii apatah lagi nak sharing gambar video call bagai. Kalau pun nak tukar, pastikan tukar awal2 dan mak ayah tahu cara menggunakan henset tersebut.

2) Simpan atau save nombor2 telefon kenalan dan saudara mara di memory telefon, bukan di simkad.

Penting juga sebab kalo korang save kan nombor telefon dalam simkad, nanti bila dah tukar simkad baru, mak ayah korang akan terkial2 nak contact korang sebab takde nombor dalam list kenalan/contact tersebut.

3) Set kan siap-siap nombor telefon sanak saudara dan rakan-rakan di malaysia di ruangan contact dengan dengan international code iaitu +60.

Contohnya +6012 3456789. Jangan korang pergi save kan 012 3456789, alamaknya sampai balik malaysia karang pun parents korang tak dapat call korang. Mak ayah korang nanti mula lah marah kat budak2 yang jual simkad tu sebab tipu diorang. Padahal sebab international code yg takde di nombor telefon tersebut.

4) Install aplimasi 'imo' siap2 kepada mak ayah yang guna handphone android/iphone dan seangkatan dengannya.

Ini penting untuk video call memandangkan cubaan ratusan kali kak amy untuk videocall menggunakan whatsapp tak pernah berjaya. Rumors menyatakan bahawa kerajaan arab saudi yang block videocall dari whatsapp. Wallahua'lam kak amy tak pasti kesahihannya.

Okay setakat itu sahaja perkongsian kak amy. Semoga dapat membantu jemaah2 haji di tanah haram dan juga sanak saudara di Malaysia.


Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment