Monday, August 21, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 12

TARIKH : 21/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Harini kak amy nak share berkenaan pintu2 masjidil haram.

Sebenarnya kak amy pon sendiri tak tau kesahihan berapa banyak pintu masjidil haram ni. Sebab memang agak banyak which means confirm lebih dari 50 pintu. Tapi ada pintu2 utama juga.

Kalo korang gugel pun, ada pelbagai bilangan pintu yang dinyatakan.

Cuma pintu yang selalu kak amy keluar masuk adalah pintu 74 berdekatan dengan pintu utama King Fadh. Memang perjanjian kak amy dan mr hubby sebegitu setiap kali selesai solat dan kami bercadang untuk balik ke hotel, kami akan tunggu di pintu spesifik iaitu pintu 74.

Manakala kalo nak keluar dari tawaf  selepas selesai tawaf, kak amy dan mr hubby akan tuju ke "King Fadh Expansion". Kami selalunya tawaf di tingkat 1. Jarang kami tawaf di ground floor bagi mengelakkan himpitan jemaah yang ramai di bawah. Namun sejak akhir2 ini, tawaf di atas pun terhimpit juga memandangkan jemaah makin hari makin ramai.

Kebiasaannya tawaf di tingkat atas mengambil masa 1 jam 10 minit, average 10 minit untuk 1 pusingan tawaf, ikut speed kak amy dan mr hubby. Kalo ikut speed mak su sebilik dengan kak amy, dalam 2 jam 15 minit tawaf tanpa henti dan bertongkat.

Tawaf ni ikut pada kemampuan korang. Selalunya kak amy akan habiskan tawaf masa itu juga, kecuali kalo dah masuk waktu solat fardhu, baru kak amy berhenti dan kemudian sambung balik selepas solat fardhu.

Nanti pesan pada parents atau korang sendiri yang pergi umrah/haji, seeloknya biasakan dengan satu pintu masuk sahaja bagi mengelakkan kekeliruan dan tidak sesat. Kak amy dan mr hubby prefer pintu 74 memandangkan keluar sahaja dari pinty tersebut terus straight jalan ke hotel kami.



Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment