Wednesday, August 16, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 7

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H

DAY 7

TARIKH : 16/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Hari ini rutin kak amy seperti biasa. Jam 3.15pagi menapak ke masjidil haram bersama mr hubby. Kami stay kat dalam masjid sehingga 6.30pagi, selepas dhuha, kami turun cari breakfast sekitar Hilton dan Safwa.

Di kawasan Hilton dan Safwa (hotel menara jam), terdapat banyak pilihan sarapan pagi dari western, arabian, indian style semua ada. Malay style je yang takde kat sini. Kak amy dan mr hubby perut jenis boleh sumbat semua. Jadi kami tak kisah tak jumpa nasi lemak pun pagi2. Nak nasi lemak nasi kerabu pun ada tau! Cuma kena balik hotel dan beli di dewan makan. Pada kami agak tak berbaloi memandangkan jarak hotel kami dan masjidil haram sekitar 700m dan perlu panjat bukit pula untuk sampai ke hotel.

Harini kak amy nak share dengan korang berkenaan moisturiser. Perlu diingatkan yang Kingdom of Saudi Arabia ini sekarang adalah musim panas. Panas arab saudi lain dari panas di malaysia tau korang!

Panas sini adalah panas kering yang memang terik dan perit. Suhu tengahari rata2 nya melebihi 40'C.  Kalo tengahari memang kak amy cuba untuk duduk di hotel dan pergi ke masjid terdekat untuk berjemaah. Kalau pun kak amy ke masjidil haram, memang kami stay di sana dari subuh sehingga ke waktu zohor.

Back to the moisturiser part.sementelah suhu di sini adalah kering, jadi terang2lah ada keperluan untuk memakai pelembap muka dan badan di situ. Kak amy dulu pon tak suke apply any cream di badan dan muka sehinggalah kak amy belajar di russia pada 2003-2009. Russia pun terkenal dengan keringnya walaupun ianya merupakan negara 4 musim.

Nak tau apa jadi kalo kulit kering?

Mula2 kulit akan nampak bersisik, pastu akan gatal. Bila empunya badan dah start menggaru, boleh dapat jangkitan kuman pada kulit pulak (secondary skin infection especially with normal flora on the skin - staphylococcus aureus). Sah2 la tak best kan nak buat ibadat bila kulit berdarah luka sana sini apabila digaru. Selagi tak di letakkan pelembap, selagi itulah kulit akan terus menggatal.

Ditambah lagi dengan makcik pakcik yang ada diabetes. Dah la ada diabetic dermopathy di mana kulit memang kering, add on dengan keadaan cuaca yang panas kering lagi la menerukkan lagi keadaan kulit. Makcik pakcik diabetic ini juga berisiko mendapat jangkitan kuman yang berskala besar hasil dari luka di bahagian kulit akibat menggaru. Ini kerana sistem imuniti pakcik makcik diabetic ini makin lama makin berkurangan.

Ok membebel plak kak amy.

Apa moisturiser yang sesuai?

Kak amy pilih moisturiser atau pelembap yang tidak atau kurang berbau memandangkan urusan haji melibatkan jemaah perlu berihram. Antara larangan2 semasa di dalam ihram adalah tidak memakai bau2an. So, moisturiser dan krimnya adalah;

1) aquous cream

Yang ni best sbb boleh dapat free kat mana2 klinik kesihatan hihi. Jangan risau kalo korang dapat dalam bekas bulat kecik je di malaysia sebab kat klinik maktab ni boleh dapatkan aquous cream ini dengan mudah. Tapi top up ikut keperluan korang la ye. Jangan terus ambik banyak. Kak amy biasanya akan guna sebekas bulat kecik tu antara 5-7 hari. Krim ni kak amy letak di kedua2 belah upper dan lower limbs. Krim ni boleh juga didapati di farmasi2 di malaysia dengan senang.

2) lip balm

Kak amy bawa lip balm yang sedia ada dan memang kak amy guna di malaysia. Yang kak amy guna adalah jenis Mary Kay Satin Lips Shea Butter Balm. Best yang ni sebab pakai pagi sekali je dan tak perlu apply2 dah sehingga lah kak amy basuh muka/ambik wudhuk berikutnya. Lip balm ni tak berbau dan tidak ada warna.

3) timewise day solution sunscreen

Yang ni kak amy beli last minute 1 week before berangkat menunaikan haji.

Kenapa kak amy beli yang ni?

Sebab bendalah ni bertindak sebagai day cream dan sunblock yang ber SPF 35 at the same time. Sebelum ini kak amy apply cc cream yang ada sunblock di malaysia. Pergi ke mekah, kak amy decide untuk meneutralkan rupa wajah tapi dalam masa yang sama tidak dibiarkan terdedah kepada direct UV light juga. Day solution ini merupakan liquid pekat berwarna putih dan tak berbau. Actually kalo nak cepat memang kak amy apply day solution ni dan lip balm sahaja.

4) melacep serum

Ini adalah rutin kak amy sejak di malaysia lagi. Dah terbiasa sebelum apply any make up, apply melacep serum ini dulu. Tapi kalo xsempat nak berkejaran ke masjid, kak amy skip serum ini dan terus apply timewise day solution.

5) mary jardin face oil

Asalnya kak amy nak habiskan face oil ini sebab dah lama tak guna dan masih berbaki. Jadi kak amy bawak ke mekah. Best sangat guna face oil ni sebab kulit sangat moist dan toink2. Tapi face oil ni kena hati2 guna tau bimbang terguna ketika dalam ihram sebab face oil ini berbau lavender (walaupun ade sesetengahnya menyatakan tak apa guna krim berbau atas sebab kesihatan, tapi kak amy ambil pendapat yang lebih berat untuk tidak menggunakan bau2an ketika berihram).Kebiasaannya kak amy guna face oil ni bila nak tidur. Walaupon dah berada di dalam bilik hotel, tapi harus diingat juga , di dalam bilik hotel kan ada aircond. Aircond sendiri mengeringkan kulit dan bibir.

6) Mary Kay Eye Firming Cream

Yang ni sebab kawasan mata memang sensitif dan tak boleh apply sebarangan cream. Hanya apply krim yang khas untuk mata sahaja. Krim ni memang kak amy guna di malaysia. Jadi teus sambung je kat sini sebab krim ni tak berbau. Kak amy tak beli baru pon, guna sedia ada je.

Itu aje krim2 yang kak amy guna sepanjang menunaikan haji. Korang nak bawak yang lain atau jenis lain pun takde masalah. Janji sesuai dengan korang dan tambahan satu lagi, sebolehnya elakkan dari pilih krim berbau.



Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment