Monday, August 14, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H -DAY 5

TARIKH : 14/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak Amy bersiaran lagi.

Hari ini, mr hubby solat subuh berjemaah di masjidil haram. Sekitar jam 5.30pagi, mr hubby balik ke hotel dan kami sama-sama berjalan kaki ke deretan kedai makan di antara Hilton dan Safwa hotel (menara jam). Harini plan nak ubah selera sebab kawasan makan area hotel kami agak limited, tidak banyak choice dan agak mahal berbanding dengan kedai2 makan yang terletak betul2 di hadapan masjidil haram.

Kak amy pilih untuk bersarapan dengan baked macaroni, sebekas berharga 10 riyal. Kak amy makan sorang memang tak habis. Last2 hulur pada mr hubby untuk dihabiskan. Mr hubby pulak makan nasi ayam dengan 1/4 ayam, ala2 mandy chicken gitu kalo di malaysia. Sebekas pun 10 riyal, licin dimakan sorang oleh mr hubby.

Kami makan di kaki lima kedai2 tersebut sahaja kerana ruangan tersebut tidak disediakan kerusi dan meja makan.

Habis makan, kami merayap mencari maktab 86, tempat di mana ibu dan ayah mertua kepada kakak kak amy tinggal. Diorang datang sehari lewat dari kami. Tak susah mencari memandangkan kami guna google map.

Along the way, ada sangat banyak burung2 merpati jinak yang diberi makan oleh orang awam. Teringat pada abang uwais dan kakak hamraa, anak kedua dan pertama kak amy.  Semasa umrah 2014, kak amy bawak diorang berdua sama2 ke kota mekah dan madinah. Antara aktiviti feveret diorang adalah kejar burung merpati di lapangan. Huhu. InshaAllah ada rezeki kak amy bawak lagi anak2 ke sini.

Berbalik kepada pencarian kami, alhamdulillah berjalan kaki sekitar 10 minit sahaja, kami sampai di maktab 86. Di sana, ma dan aboh (kak amy bahasakan mereka ma dan aboh, follow kakak jugak) dah ada di lobi. Sembang2 dan kak amy adjust handphone ma untuk videocall, sekitar pukul 8pagi, kami berundur untuk pulang ke hotel memandangkan ada taklimat siri 2 oleh pihak tabung haji di hotel kami.

Jam 8.30pagi, taklimat berkenaan taharah dan hubungan dengan ibadat dimulakan oleh guru agama tabung haji. Untuk makluman semua, di setiap maktab terdapat guru2 agama yang ditempatkan untuk membantu para jemaah dalam permasalahan agama terutamanya berkaitan haji dan umrah. Best, kan? Tak payah cari ustazah celup. Ustazah betul dah ada disediakan oleh tabung haji untuk rujukan para jemaah.




Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment