Tuesday, August 15, 2017

ROAD TO HAJJ 2017M/1438H - DAY 6

TARIKH : 15/8/2017

Assalamualaikum WBT.

Kak amy bersiaran lagi.

Hari ini kak amy nak share ilmu yang dikongsikan oleh pembimbing agama maktab kami dalam taklimat taharah tempoh hari.

Basically semua bab taharah yang diajar oleh ustaz adalah amalan harian kita semua seperti mengambil wuduk, rukun2 nya dan lain2.

Cuma ada 2 perkara yang tak biasa kak amy praktikkan dalam kehidupan seharian.

1) Cara mengambil wudhu' dengan menggunakan spray air.

Kenapa sampai perlu susah payah nak spray air? Takde tandas ke di masjidil haram?

Ada. Tandas memang ada tapi jaaaaauuuuhhhh nun di luar perkarangan masjid. Masjidil haram ni besar, bukan takat macam masjid negara huhu. Memang agak memenatkan kalo asyik berulang alik ke tandas. Tawaf yang sepatutnya siap dalam masa sejam boleh jadi sampai 3-4jam kalo asyik berulang alik ke tandas.

Tambahan pula di sini terutamanya ketika menghampiri solat fardhu, pintu2 masjid telah disekat dan tidak dibenarkan masuk kerana telah terdapat lambakan jemaah di dalam masjid. Jadi memang tak boleh nak merayu2 pada guard yang jaga pintu masuk dah ye. Dia hambat je kita nanti.

Alternatifnya, kalo wudhu' terbatal di dalam masjid, ambil air sembahyang menggunakan spray air. Untuk tahun ini, TM ada bagi botol spray air percuma kepada setiap jemaah haji.

Macam mana caranya?

Sama seperti wudhuk biasa. Cuma syarat menggunakan spray air ini adalah pastikan setiap bahagian anggota wudhuk yang kita sprayk kan itu mengalir airnya, kemudian baru disapukan rata di bahagian anggota wudhuk berkenaan.

2) Solat jenazah.

Pembimbing agama di maktab turut mengajar kami cara2 mendirikan solat jenazah, solat fardhu kifayah yang jarang2 diamalkan di malaysia.

Korang pernah solat jenazah?

Kak amy secara jujurnya pernah 2x sahaja solat jenazah sebelum menunaikan umrah pada tahun 2014. Semasa umrah pertama itulah, setiap kali selepas solat fardhu, akan diadakan solat jenazah di masjidil haram dan masjid nabawi. Mula2 agak kekok, lama kelamaan dah menjadi kebiasaan dan kak amy follow sahaja. Kalau tak buat, rasa tak lengkap.
Lagipun ini adalah hadiah terakhir kita yang masih hidup kepada si mati. Moga2 jenazah kita nanti di solatkan oleh ramai sanak saudara teman2 sahabat handai yang kenal mahupun tidak serta kaum muslimin muslimat amnya.

Macam mana nak solat jenazah ni?

Solat jenazah adalah solat fardhu kifayah, di mana dalam sesuatu komuniti itu, jika telah ada kaum muslimin yang mendirikan solat jenazah untuk si mati, maka komuniti setempat terlepas daripada dosa.

Solat jenazah didirikan dengan 4 kali takbir tanpa rukuk dan sujud.

Selepas takbir pertama : bacaan al-fatihah

Selepas takbir kedua : selawat ke atas nabi (boleh panjang atau pendek)

Selepas takbir ketiga : doa ke atas si mati

Selepas takbir keempat : memberi salam.

Mudah, kan?

Solat ini pulak kebiasaannya jemaah berdiri rapat2 kerana tidak melibatkan pergerakan lain selain berdiri.

Hopefully apa yang kak amy share boleh korang praktiskan di mana2, bukan sahaja di mekah dan madinah tau!



Kak Amy
Mecca 1438H

No comments:

Post a Comment